اين وبلاگ به ادرس جديد خود منتقل شد......بايگاني اين وبلاگ هميشه در اختيار شما عزيزان خواهد بود.....ما را در وبلاگ ايران ست نيوز همراهي كنيد ... با تشكر كيوان
WWW.IRANSATNEWS.BLOGSPOT.COM...THIS BLOG MOVE TO NEW ADDRESS...ARCHIVE THIS BLOG FOR U ...TANKS ..KEIVAN ISN
WWW.IRANSATNEWS.BLOGSPOT.COM

۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

اسدلله مروتی رئیس هیئت مدیره رادیو صدای ایران در گذشت



موسس نخستین رادیوی بیست و چهارساعته ایرانی شهر لس آنجلس، اسدالله مروتی پس از مدتها مبارزه با یک بیماری پوستی خطرناک در بیمارستانی در این شهردرگذشت.رادیو صدای ایران روی باندهای کناری اف ام پخش می شود و از این رو کسانی که شنونده این رادیو هستند باید رادیوهای خاصی خریداری کنند. امتیاز این رادیو این است که محدود به منطقه مشخصی نیست و هر کسی می تواند با خرید آن در هر شهر وایالت آمریکا به آن گوش دهد. در مدت کوتاهی پس از آغاز کار رادیو صدای ایران، این رادیو تبدیل به یکی از پرطرفدارترین وسائل ارتباط جمعی ایرانیان در آمریکا شد و بسیاری از برنامه سازان معروف به کار در آن پرداختند.
اسدالله مروتی که پس از انقلاب اسلامی به همراه خانواده خود به شهر لس آنجلس مهاجرت کرد با خرید زمین هایی در کالیفرنیا، که ناگهان قیمت آن به شدت افزایش یافت، توانست از همان سالهای نخستین پایه گذاری رادیو صدای ایران آن را بطور مستقل اداره کند. رادیو همچنین از داوطلبان ماهیانه مبالغ جزئی به عنوان آبونمان دریافت می کرد و در سالهای اخیر نیز در تله تون های سالیانه به جمع آوری کمکهایی برای ادامه حیات می پرداخت، اما مروتی با استفاده از ثروت شخصی خود مخارج گزاف اداره این رادیو ۲۴ ساعته را به تنهایی تقبل کرده بود.
علیرضا میبدی، برنامه سازی که در سالهای نخستین تاسیس رادیو صدای ایران با آن همکاری داشت و چند ماه پیش همکاریهای تازه ای را با این رادیو آغاز کرد، می گوید: «اسدالله مروتی هرگز، حتی در سخت ترین شرایط مالی، هیچ یک از کارمندانش را اخراج نکرد. در یکی از موارد و هنگامی که تورج فرازمند از فرانسه به آمریکا نقل مکان کرده بود، به این امید که به رادیو صدای ایران بپیوندد ، مروتی با وجود وضعیت نامساعد بودجه رادیو آقای رازمند را به عنوان برنامه ساز با حقوق و مزایا استخدام کرد.»
اسدالله مروتی که از طرفداران بازگشت سلطنت به ایران بود در چند مصاحبه مطبوعاتی گفته بود برای او درمرحله اول مبارزه با جمهوری اسلامی و نجات ایران اهمیت دارد. او اعتقاد داشت شاهزاده رضا پهلوی باید با رای مردم مورد تائید قرار بگیرد و در فردای آزاد ایران هر چه اکثریت مردم خواستند اعمال شود: «فرض کنید من مشروطه خواهم و دیگری جمهوریخواه. ما هر دو باید برای نجات ایران همکاری کنیم اما در نهایت این مردم ایران هستند که رای نهایی را می دهند.»
مروتی در طول بیش از ۱۹ سال فعالیت برای نزدیک ساختن ایرانیان مهاجربه یکدیگر و ایجاد یک سکوی سیاسی برای مبارزه با حکومت جمهوری اسلامی تلاش کرد.
اسدالله مروتی که چندی پیش کتابی به نام داوری ها و خاطره هایی از شخصیت های نامور ایران، شامل خاطراتی از شخصیت های دوران پهلوی از جمله ارتشبد خاتمی، پروفسور عدل و سرلشگر حسین سرودی، را نوشته و منتشر ساخت مدتی طولانی از نوعی بیماری پوستی کشنده رنج می برد.
او روز چهارشنبه در بیمارستانی در شهر لس آنجلس درحالی که فرزندان و دیگر اعضای خانواده در کنارش بودند درگذشت.


روحش شاد و یادش گرامی
با تشکر از وبسایت صدای آمریکا

نویسنده این مطلب: ایمان